شرکت تبلیغاتی ویراتـوس

مجری تبلیغات محیطی و مجازی

تولیــد محتــوا چیـســت ؟

تولید محتوا (Content Creation) اصطلاحا به فرآیند جمع‌آوری اطلاعات و آماده‌سازی هدفمند آن برای پاسخ‌گویی به یک یا چند دغدغه‌ی کاربران اینترنتی گفته می‌شود. 

می‌توانید تولید محتوا را مانند فرآیند ساخت یک نوع غذای محبوب در نظر بگیرید . در این فرآیند ، ابتدا شما باید مواد اولیه را در اختیار داشته باشید (تحقیق و تفحص درباره‌ی موضوع محتوا) ، سپس استراتژی‌ها و ایده‌های خود را به آن بیفزایید . هدف شما از ساخت محتوا ، باید مانند یک چاشنی باشد که به خوبی در محتوا حل شده است . سپس محصول نهایی را در فضای آنلاین در اختیار مخاطبان هدف قرار می‌دهیم تا آن‌ها را به جهتی که می‌خواهیم روانه سازیم. 

به عبارتی ،‌ شما از طریق تولید محتواست که می‌توانید توانمندی‌ها و تخصص خود را اثبات کنید . محتوایی که تولید می‌کنید به مردم و جامعه‌ی آنلاین کمک می‌کند تا با کسب‌وکار شما ، برند و محصولات شما بیشتر آشنا شوند . محتوا به شما کمک می‌کند مردم را به خود جذب کنید ، برایشان دغدغه ایجاد کنید و با ارائه‌ی راه‌حلی برای دغدغه‌ی ایجاد شده ، آن‌ها را به سمت برند خود بکشانید . این محتواست که بازدیدکنندگان را به سوی وب‌سایت و صفحه‌ی شما می‌کشاند و باز هم این محتواست که برای شما درآمدزایی می‌کند . 

برای تولید محتوا ، ما به ایده‌ها و موضوعاتی نیاز داریم که با نیازها و دغدغه‌های خریدارانمان جور باشد . در قدم بعدی ، جهت درک بهتر این ایده‌ها یا موضوعات ، جلوه‌های تصویری و متنی را هم به آن می‌افزاییم . 

نکته‌ای را از یاد نبرید : تولید محتوا صرفا به نگارش محتوای متنی گفته نمی‌شود و انواع مختلفی از محتواها را شامل می‌شود . در بخش‌های بعدی بیشتر درباره‌ی آن‌ها سخن خواهیم گفت . 

کاربرد های تولیــد محتــوا

تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا یک ارتباط مستحکم با مخاطبان آنلاین خود برقرار کنید. علاوه بر این، ساخت و ایجاد محتوا یکی از استراتژی‌های جدی و مهم بیزینس است. تولید محتوا هدفمند کاربردهای بسیاری دارد، به عنوان مثال:

  • به شما کمک می‌کند تا تمامی ابعاد و جوانب بیزینس خود را پوشش دهید و تخصص خود را به رخ مخاطب بکشید.
  • آمارها نشان داده‌اند که محتوای اصولی و هدفمند می‌تواند بهتر اعتماد مخاطب را جلب کند.
  • شما از طریق تولید محتوا می‌توانید سریع‌تر دغدغه‌های مشتری را شکار کرده، راهی برای حل آن‌ها را به مشتری ارائه دهید. این عملکرد بشدت در ایجاد اعتماد در کاربر موثر است و می‌تواند یک کاربر معمولی را سریع‌تر به مشتری شما تبدیل کند.
  • آگاهی مردم را از برند شما بالاتر می‌برد. هرگز قدرت آگاه‌سازی مردم از برند خود را دست کم نگیرید! یک محتوای جذاب و کنجکاوکننده می‌تواند بهتر از هر کمپین بازاریابی دیگری،‌ برند شما را بسازد.
  • تولید محتوا مانند یک کانال، مردم را به سوی برند شما هدایت می‌کند. به این منظور، باید بدانید که چگونه باید محتوا تولید کرد و چگونه آن را در پلتفرم‌های مختلف گسترش داد. در بخش‌های بعد بیشتر به پلتفرم‌های قدرتمند برای تولید و ساخت محتوا اشاره خواهیم کرد.
  • تولید محتوا، مردم را از موضوع خاصی مطلع کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهد. هر چقدر شما بتوانید محتوای بهتری تولید کنید، ارزش‌سازی پیرامون برند شما بهتر شکل می‌گیرد و مخاطب بیشتر درباره‌ی برند و بیزینس شما کنجکاو خواهد شد.
  • تولید محتوا باعث وفاداری مشتری به شما می‌شود. هر چقدر اهمیت بیشتری به محتوایی که تولید می‌کنید دهید، افراد بیش‌تری به شما اعتماد خواهند کرد. 
محتــوا به دو دسته تقسیم می شود

شناخت انواع روش‌های تولید محتوا بسیار ضروری‌ست. شما باید دقیق بدانید کدام نوع محتوا با انتظارات و علاقمندی‌های مخاطبانتان همسو است. معمولا یکی از تریک‌های مارکتینگ این است که اکثر یا تمامیِ انواع محتوا حین ایجاد محتوا مورد ملاحظه قرار بگیرند. اما نوع محتوایی که قصد تولید آن را دارید، باید با بودجه، اهداف و ایده‌هایتان هم جور باشد. 

اشتباهی که اکثر افراد حین تولید محتوا مرتکب آن می‌شوند؛ این است که تمامی بودجه خود را صرفِ چند نوع محتوای محدود می‌کنند و دیگر فرصتی برای تولید انواع دیگری از محتواها باقی نمی‌ماند! شما باید یک محتوای مرتبط و مفید بسازید که تاثیری را که مدنظر دارید، اعمال می‌کند. بنابراین شناخت نوع محتوایی که نیاز دارید، کمک می‌کند تا بتوانید بیشترین بازده را از فرآیند تولید و ساخت محتوا دریافت کنید. 

انواع تولید محتوا می‌توانند بر دو اساس با هم فرق داشته باشند:

  • انواع محتوا از لحاظ فرمت
  • انواع محتوا از لحاظ سبک

بیایید در بخش بعد، نگاهی دقیق‌تر به شگردهای مختلف تولید محتوا بیندازیم. 

1- انواع محتوا از نظر فرمت
  • محتوای متنی : برای محتوای متنی، شما مقاله‌ای درباره‌ی یک موضوع خاص تولید کرده، آن را در پلتفرم آنلاینِ مدنظر قرار می‌دهید. یک محتوای متنی با سئوی مناسب تاثیر فوق‌العاده‌ای در دیده شدنِ شما در فضای آنلاین دارد. معمولا محتوای متنی یکی از محبوب‌ترین انواع تولید محتواست و از آن به عنوان استراتژیِ بازاریابی B2B هم یاد می‌شود.
  • محتوای اینفوگرافیک : اینفوگرافیک‌ها یکی از فرمت‌های بازاریابی محتوایی هستند که از متن، تصاویر و جلوه‌های بصری به منظور هدایت اطلاعاتی خاص به سوی مشتری استفاده می‌کنند. محتوای اینفوگرافیک کاملا اطلاعات را هضم و ساده‌سازی می‌کند. بنابراین یک انتخاب فوق‌العاده برای زمانی‌ست که قصد دارید اطلاعات پیچیده‌ای را به خورد کاربران دهید. محتوای اینفوگرافیک عموما شامل ویدیوهای کوتاه یا تصاویر خلاقانه می‌شود. 
  • محتوای ویدیویی : ویدیوها یکی از کنجکاوکننده‌ترین شیوه‌های مارکتینگ هستند که به شما اجازه می‌دهند به جذاب‌ترین روش، مخاطب را درگیرِ مطلبی که برای گفتن دارید نمایید. ویدیوها می‌توانند جلوه‌های بصری، صداها و اشکال مختلفی را (حتی به صورت لایو) به مخاطب منتقل کنند. استفاده از این شیوه‌ها باعث می‌شود به بهترین شکل بتوانید تبلیغ نموده و مخاطب را قانع کنید.
  • محتوای صوتی یا پادکست : پادکست‌ها به شما اجازه می‌دهند صدای خود را به صورت لایو یا ضبط شده در اختیار کاربر قرار دهید. پادکست‌ها اطلاعات گسترده‌ای را در زمانی اندک در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با توجه به جلوه‌های صوتی متعددی که می‌توانید به پادکست اضافه کنید، پادکست‌ها می‌توانند بشدت کنجکاوکننده و سرگرم‌کننده باشد. به این وسیله، یک ابزار بشدت کاربردی برای دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا الکترونیک هستند. 
2- انواع محتوا از نظر سبک
  • محتوای همیشه سبز : محتوای همیشه سبز دقیقا بر اساس چارچوب‌های سئو ساخته می‌شود و چون دائما درباره‌ی آن جستجو می‌شود،‌ طی مدتی طولانی «تازه» می‌ماند. برخلاف بسیاری از محتواهای تولید شده که پس از مدتی اصطلاحا به «تاریخ انقضای» خود می‌رسند؛ محتوای همیشه سبز تا مدت‌ها به سوی صفحه‌ی شما ترافیک سرازیر می‌کند و از تازگیِ آن کم نمی‌شود. 
  • محتوای ویروسی یا وایرال : محتوای ویروسی یا وایرال، توجه جمع کثیری از مردم را در زمانی اندک به سوی شما جلب می‌کند. محتواهای ویروسی به شدت در جذب ترافیک به سوی صفحه‌ی شما موثر هستند و یکی از تریک‌های مارکتینگ در پلتفرم‌های آنلاین است .
  • محتوای زرد : به دسته‌ای از محتواها گفته می‌شود که نه تنها چارچوب‌های تولید محتوای مفید در آن اجرا نشده؛ بلکه صرفا با اغراق و بزرگ‌نمایی، سعی در منحرف ساختنِ افکار کاربر یا گاهی تهییج احساسات وی دارد. هدف از این محتواها صرفا جذب مخاطب و افزایش ترافیک است، تا بیش‌ترین سود مالی از آن استخراج شود .
  • محتوای آنی : یکی از محبوب‌ترین روش‌های تولید محتوا است که سوار بر موجِ اتفاقات و رویدادهای جدیدِ روز پیش می‌رود. در محتوای آنی، زمان یک عنصر بسیار حیاتی‌ است و معمولا کسی برنده‌ی میدان خواهد شد که زودتر از سایر رقبا، به موضوعِ ترند مدنظر رسیدگی کند و برای آن محتوا تولید نماید .
  • محتوای خبری : محتواهای خبری به دسته‌ای از محتواها گفته می‌شود که اخبار درست و موثق را در دسته‌های خبری متعدد منتشر می‌کنند. محتواهای خبری انواع گوناگونی دارند و با فرمت‌های گوناگونی ممکن است به دست کاربران برسند. به عنوان مثال می‌توان به محتوای خبری متنی، بصری، پادکست‌های خبری و… اشاره کرد .
از انواع محتوا در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استفاده کرد

بسیاری از کارآفرینانِ موفق اعتقاد دارند که اگر تولید محتوا اصولی و حساب‌شده باشد، می‌تواند بشدت سودآور واقع شود. ژانویه‌ی سال ۱۹۹۶ بود که بیل گیتس، مقاله‌ی معروف خود را با عنوان «محتوا پادشاه است»، نوشت و آن را در وب‌سایت مایکروسافت منتشر کرد. وی در این مقاله اعتراف کرد که کیفیتِ محتوای هر برند تعیین‌کننده‌ی موفقیت برند در پول‌سازی خواهد بود .

برای نگارش محتوای موفق، شما باید بدانید که در هر پلتفرم باید از چه نوع محتوایی استفاده کنید :

  1. تولید محتوا در وبسایت : یکی از بزرگ‌ترین مزایای تولید محتوا سایت این است که از نظر فرمت و سبک محتوا، دست شما بسته نیست و می‌توانید هر نوع محتوایی را در آن منتشر کنید.
  2. تولید محتوا در لینکدین : تولید محتوا تخصصی و محتوای خبری برای لینکدین پیشنهاد می‌شود.
  3. تولید محتوا از طریق ایمیل : معمولا محتوای خبری و تبلیغی در ایمیل‌ها بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. البته که محتوای متنی، جشنواره‌ها و مقاله‌های تخصصی هم در ایمیل‌ها طرفدار دارند.
  4. تولید محتوا در یوتویوب : یوتیوب عموما با ویدیوهای کاربردی و مفیدش شناخته می‌شود. به همین دلیل، بهترین محتوایی که می‌توان در این پلتفرم تولید کرد، محتوای ویدیویی‌ست.
  5. تولید محتوا در پینترست : اینفوگرافیک‌ها و محتواهای تصویری به همراه محتوای ویدیویی (GIFها را هم نباید از یاد برد)، بیشتر در این پلتفرم مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  6. تولید محتوا در اینستاگرام : محتوای تصویری و اینفوگرافیک، به همراه محتوای ویدیویی بشدت برای این پلتفرم توصیه می‌شود.
  7. تولید محتوا در توییتر : محتوای خبری و محتواهای متنی متعددی که به جلوه‌های تصویری مزین شده باشند،‌ برای این پلتفرم توصیه می‌شوند.
  8. تولید محتوا در فیس‌بوک : معمولا محتوای ویدیویی کوتاه به همراه محتوای متنی کوتاه، برای این پلتفرم مناسب‌تر است.
چرا تولیــد محتــوا مهم است ؟

تولید محتوا یک امر ضروری در بازاریابی دیجیتال است. وقتی محتوا تولید می‌کنید، در حقیقت دارید اطلاعاتی کاربردی و رایگان را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، مشتریان بالقوه را به وب‌سایت خود جذب می‌کنید و از همه مهم‌تر، مشتریان سابق خود را با تولید یک محتوای باکیفیت و اصولی، در چنگ خود نگه می‌دارید. 

آمارها نشان داده‌اند که نگارش محتوا می‌تواند ارزش کمپانی یا برند شما را شدیدا افزایش دهد. بنا بر اطلاعات کسب‌شده، حدود۴۰ درصد از بازاریابان اعتقاد دارند که بازاریابی محتوایی یکی از ستون‌های اصلی بازاریابی‌ست. ۸۰ درصد از این بازاریابان اذعان کرده‌اند که برند آن‌ها به محتوا به چشم یک استراتژی بیزینسی و تجاری می‌نگرد. از طرفی بازاریابان B2B داده‌هایی در دست دارند که نشان می‌دهد محتوا می‌تواند کانالی برای هدایت مخاطب به صفحه‌ی شما ایجاد کند و تا به حال ۶۰ درصد در این زمینه موفق بوده است. بعلاوه محتواسازی پایدار و سروقت می‌تواند تا حدود ۵۱ درصد در ایجاد کانال‌هایی برای درآمدزایی سودبخش باشد. از طرفی محتواسازی تا ۴۷ درصد در ایجاد جامعه‌ی مخاطبان (سابسکرایبرها) موثر است. 

حدود ۱۰ درصد از بازاریابان اعتقاد دارند که تولید محتوا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری درآمدزا و بشدت سودآور باشد. از این رو،‌ می‌توان محتوا را برابر با رشد یک کسب‌وکار دانست .

هدف از تولیــد محتــوا چیست ؟

تولید محتوا رمزِ جذب نمودن مشتری به برند شماست. هدف از محتواسازی این است که علاوه بر ایجاد مشتری‌های بالقوه‌ی جدید، بتوان مشتری‌های سابق را هم‌چنان به برند وفادار نگه داشت. علاوه بر این، هدف از محتواسازی این است که مشتری را از چیزی آگاه کنیم (معمولا آگاه‌سازی مردم از برند)، بر افکارشان تاثیر بگذاریم و سپس آن‌ها را به خرید محصولات یا خدمات خود ترغیب کنیم .

راهنمای انتخاب ترندهای تولیــد محتــوا

تولید محتوا باکیفیت و جذابی که بتواند خواننده را درگیرِ وب‌سایت و محصولات شما کند، اهمیت بسیار زیادی دارد. محتوای شما باید ارزشمند باشد و استراتژی‌هایی را در آن به کار ببندید که مطمئن باشید محتوا را به دست کاربرِ درستی رسانده‌اید. این‌که بتوانید ترندهای جدید محتوانویسی را بشناسید، به شما کمک می‌کند بهتر مشتری‌های بالقوه خود را بیابید و محتوای بهتری خلق کنید .

ترندهای جدید تولیــد محتــوا چیست ؟
  • سرمایه‌گذاری روی تولید محتوا در دراز مدت و تمرکز روی سئو سایت
  • بروزرسانی و بهبودِ محتواها و مقاله‌های قدیمی
  • تمرکز روی محتوای اینفوگرافیک و افزودن اینفوگرافیک به محتواهای سابق و جاری
  • تولید محتوا برای پادکست
  • استفاده از هاب‌های محتوایی و اجرای قابلیت گفتگو با مشتری (به عنوان مثال: اجرای هایپرلینک‌های مختلف در محتوا و انتقال کاربر به صفحات گوناگون)
  • رویدادهای مجازی و هیبریدی (رویدادهای مجازی شامل لایو چت‌ها،‌ جلسات آنلاین و… می‌شوند. حال آن‌که رویدادهای هیبریدی هم شامل رویدادهای آنلاین و هم شامل جلسات آفلاین می‌شوند).
  • اهمیت قائل شدن برای تجربه‌ی کاربر از برند شما (به عنوان مثال: استفاده از اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری روان و جذاب)
  • استفاده از محتوای تعاملی
  • بازاریابی محتوایی بر مبنای مشتری‌مداری
  •  استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در تولید محتوا
  •  تولید محتوای ویدیویی و تصویری بهتر به منظور بهبود روند جستجوی تصویری و ویدیویی
  •  ساخت محتوای صوتیِ بهتر به منظور بهبود جستجوی صوتی
  •  ویدیو مارکتینگ
  •  محتواسازی دائم و حضور پرقدرت در پلتفرم‌های اجتماعی
  •  اینفلوئنسر مارکتینگ (استفاده از بلاگرها، ستاره‌های شبکه‌ اجتماعی، متخصصان حرفه‌ی شما و سلبریتی‌ها)
ویژگی‌های یک محتوای ایده‌آل برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل چیست؟

هدایت کردن ترافیک ارگانیک به وب‌سایت، یکی از اهداف اصلی تولید محتوا به صورت اصولی و هدفمند است. ابزار مدیریت جستجو در گوگل بسیار قدرتمند و هوشمند است. این ابزار از طریق سوالات گوناگون، نتایج محلی، باکس‌های سوال و جواب و پنل‌های مختلف،‌ بهترین تجربه‌ی جستجو را برای کاربران ممکن می‌سازد. در این میان،‌ افزایش نرخ کلیک و ترافیک ارگانیک برای این‌که به رتبه‌ی برتر گوگل برسید، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما چگونه می‌توان محتوایی تولید کرد که چنین نتیجه‌ای به همراه داشته باشد؟

1. یک محتوای خوب، به موضوع جستجو شده مرتبط است و کاربر می‌تواند پاسخ خود را به طور جامع در آن بیابد. حدود ۸۷ درصد از کاربران گوگل اذعان کرده‌اند که محتوایی را ترجیح می‌دهند که هم مرتبط باشد، به موضوع شاخ و برگ نداده باشد و با زبانی روان سخن گفته باشد. 

2. چیز جدیدی برای گفتن داشته باشد. ۸۸ درصد از مردم اعتقاد دارند که یک محتوای خوب، محتوایی‌ست که آن‌ها را وادار به فکرکردن کند و چیز جدیدی را به آن‌ها آموزش دهد. 

3. احساسات خواننده را نشانه بگیرد! ۹۴ درصد از کاربران گوگل اعتقاد دارند که بیشتر با محتوایی ارتباط برقرار می‌کنند که داستانی برای گفتن دارد. چنین محتوایی با دغدغه‌های روزمره‌ی جامعه‌ی هدف خود همخوانی دارد و به خوبی می‌تواند سنسورهای احساسات خواننده را قلقلک دهد. 

4. قواعد سئو به خوبی در آن اجرا شده باشد. از تعداد کلمات کلیدیِ تکرار شده گرفته، تا طول جملات و حتی تصاویر به کار رفته در محتوا، همگی به صورت متعادل در محتوا اعمال شده‌اند. 

5. از مرتبط‌ترین کلمات کلیدی در آن استفاده شده است. محتوایی ایده‌آل است که علاوه بر تضمین کیفیت و اثربخشیِ آن، از کلمات کلیدی پرسرچ و پرطرفدار استفاده کرده باشد. 

معرفی تولیــد محتــوا آژانس تبلیغاتی ویراتوس

دیجیتال مارکتینگ این روزها اهمیت بسیار زیادی برای تولید محتوا قائل است. دنیای بازاریابی دیجیتال به شدت تحت تاثیر محتوا قرار دارد و با کمک تولید محتواهای ارزشمند، سودهای آسمان‌خراشی برای کسب‌وکارهای مختلف ایجاد کرده است. با وجود میلیاردها سفارش تولید محتوا که روزانه انجام می‌شوند،‌ یافتن یک نویسنده‌ محتوای زیرک و حرفه‌ای که هم به اصول سئو چیره باشد و هم قلمی قدرتمند داشته باشد، کار دشواری‌ست.

 خوشبختانه آژانس تبلیغاتی ویراتوس ، به عنوان نخستین پلتفرم تخصصی تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ در ایران ، شما را با حرفه‌ای‌ترین نویسندگان سئوکار مرتبط خواهد ساخت . تولید و نگارش محتواهای حرفه‌ای با بالاترین کیفیت و قیمتی اقتصادی،‌ موجب شده است تا اکثر شرکت‌های مطرح ایران و جهان برای تولید محتوا تخصصی و متبحرانه، رایا مارکتینگ را انتخاب کنند. می‌توانید جهت اطلاع بیشتر در زمینه‌ی خدمات آژانس تبلیغاتی ویراتوس کلیک نمایید . 

شرکت تبلیغاتی ویراتوس